Därför läggs Penningborg ned

Därför läggs Penningborg ned
Eftersom vi har haft få användare av Penningborg i Sverige har vi beslutat att lägga ned inlärningsspelet Penningborg i slutet av detta läsår. Om du planerar att undervisa dina elever via Penningborg under våren kan du fortfarande göra det fram till den 24 juni 2024. Tack för att ni ville spela 😊

Till läraren

Använd Penningborg i din undervisning!

I Penningborg lär sig eleverna på ett roligt sätt om pengar, ekonomi och matematik. Spelet utmanar barnen och fokuserar på ett antal relevanta kunskapsmål för matematik. Samtidigt stöder spelet flera av FN:s globala mål för hållbar utveckling och lär barn att tänka hållbart och långsiktigt.

Du kan använda Penningborg som en del av undervisningen och komplettera spelet med relevanta aktiviteter som fördjupar spelets utmaningar. I lärarhandledningen får du idéer och förslag på relevanta aktiviteter i klassen.

Ladda ned lärarhandledningen (PDF)

Få idéer för praktisk användning av Penningborg i undervisningen

Varför måste barn lära sig om pengar?

Genom att lära sig om pengar tidigt i livet får barnen färdigheter som hjälper dem resten av livet.

Att ha en förståelse för pengar är en grundläggande färdighet som barn bör öva från tidig ålder. Det ger dem insikt i, och förtroende för, det samhälle de är en del av.

I Penningborg lär sig barnen specifikt om hur pengar cirkulerar. Men de lär sig också om hur pengar fungerar i ett större perspektiv – och att pengar och matematik går hand i hand.

I Penningborgs trygga universum lär de sig om inkomster och besparingar. De lär sig också om hur investeringar både kan säkerställa hållbarhet och stärka ekonomin på lång sikt.

Genom att göra det hjälper Penningborg barnen att bättre förstå sin omgivning. Och att på sikt bättre kunna hantera och förstå sina egna pengar.

Stöder FN:s mål för hållbar utveckling

I Penningborg lär sig barnen också om hållbar utveckling och ekonomi.

Penningborg stöder tre av FN:s mål för hållbar utveckling. Under hela spelet får barnen insikt i hur miljövänlig produktion och konsumtion av varor kan bidra till ett hållbart samhälle.

Alla delar av Penningborg samspelar och vilar på en inbyggd resurscykel. Ökad produktion leder till högre förtjänst, men samtidigt ökar också föroreningarna. Därför är det viktigt att barnen tänker efter och investerar i miljövänliga lösningar. På så sätt kan de se till att staden blir mindre förorenad och mer hållbar på lång sikt. Och med en grönare stad får barnen mer pengar att spendera.

Læs mere om FNs Verdensmål på:

www.verdensmaalene.dk

4. Kvalitetsutbildning

Att skapa livslångt lärande och undervisning i hållbar utveckling.

7. Hållbar energi

Att skapa kunskap om hållbar, tillförlitlig och modern energi.

11. Hållbara städer och samhällen

Att skapa kunskap om att göra städer och samhällen hållbara och inkluderande.

12. Ansvarsfull konsumtion och produktion

Att skapa kunskap om hållbara konsumtions- och produktionsmetoder.

13. Klimatåtgärder

Att skapa kunskap om åtgärder mot och bekämpning av klimatförändringar och deras konsekvenser som orsakats av människan.

14. Hav och marina resurser

Att skapa kunskap om hållbar användning av världshaven och deras resurser.

15. Livet på land

Att skapa kunskap om att skydda, återställa och stödja en hållbar användning av ekosystem på land.